Billboard

Followers

Tuesday, December 8, 2009

Sambung Merivet

Harini aku sambung balik kerja merivet semalam. Semalam segala lubang dah siap, countersunk pun dah ready, harini masukkan countersunk rivet dalam lubang dan tembak secukup rasa dengan rivet gun. Settle. Nak tengok rupa paras kerja aku, tengok la gambar kat bawah tu. Tak berapa kemas la. Pagi-pagi badan tak panas lagi, buat kerja pun tak berapa nak elok. (Ahhh, itu semua alasan!)





Harini buat projek baru plak. Tajuk dia ialah patch repair, iaitu menampal bahagian yg berlubang dengan plet yg baru. Sama seperti semalam, projek kali ini menggunakan kepingan aluminium yg perlu dipotong-potong untuk dibentuk, ditebuk, dan dirivet. Harini progress agak laju, di mana aku dah siap potong strip, radius plate, dan main sheet. Korang tak paham? Sila abaikan apa yg korang dah baca. Tu semua kepingan-kepingan aluminium yg dipotong menjadi bahagian-bahagian tertentu untuk dicantumkan kemudiannya.

Objektif kami kena buat projek ni ialah untuk memahirkan hand skill supaya nanti dah bekerja, tak la kekok nak buat kerja. Lagipun masa ni la dapat mengenal tools dan cara-cara menggunakannya. Hah, ayat cikgu di situ. Setakat hari ni, aku cuma adjust plet tu supaya mengikut ukuran yg ada dalam specification. Esok target aku nak drill, kalau boleh siapkan terus la. Tengok la macam mana. Ni aku paparkan gambar-gambar sebahagian budak kelas aku yg sempat aku snap time dah letih buat kerja, jalan-jalan kacau orang jap.


Teman semeja, Sariyzayan.


Meja jiran, Aliapeng dan Batut (lihat kepoyoan Batut terserlah).


Aliapeng (mengikir sambil posing? hebat!).


Jiran tetangga, Ng (tido ke hape dia ni?).

8Feedback(s):