Billboard

Followers

Thursday, December 10, 2009

Kelas Dialek Anak Negeri

Disebabkan ada permintaan dari pembaca yang mahukan post tentang dialek Negeri Sembilan (N9) berikutan entry aku haritu, maka aku akan memenuhi permintaan tersebut. Ok murid-murid, baca doa dulu sebelum belajar ye...



Kata ganti diri.
Aku = Den
Engkau = Ekau
Saya = Ese (sebutan dia macam essay)

Itu yang aku ingat la, nanti kalau ada aku topup balik.

Cara sebutan.
Perkataan bahasa melayu yang berubah bunyi sebutan mengikut dialek N9.

i.suku kata pertama mempunyai huruf 'e' atau bunyi e.
   contoh: emak, entah, lempang.
   gantikan bunyi 'e' tersebut kepada 'o'
   contoh: omak, ontah, lompang.

ii.suku kata terakhir mempunyai huruf 'a' atau bunyi a.
   contoh: siapa, dia, tak ada.
   sama seperti (i), gantikan dengan o juga.
   contoh: sapo, dio, takdo.

iii.suku kata terakhir yang berakhir dengan 'at'
   contoh: penat, ikat, lompat
   gantikan bunyi at kepada 'ek' (bunyi e seperti dalam sebutan ekor)
   contoh: ponek, ikek, lompek.
   nota: kadang-kadang ada certain words yang bila ditukar bunyinya
           macam janggal sangat.
           kalau jadi macam tu, kekalkan bunyi asal "at" dalam perkataan
           tersebut.

iv.suku kata terakhir yg berakhir dengan 'as'
   contoh: lepas, lemas, puas.
   gantikan bunyi 'as' kepada 'eh' (bunyi e seperti dalam sebutan ekor)
   contoh: lopeh, lomeh, pueh.
   nota: seperti dalam penerangan (ii), kadang-kadang ada certain words
           yang bila ditukar bunyinya macam janggal sangat.
           kalau jadi macam tu, kekalkan bunyi asal 'as' dalam perkataan
           tersebut.

v.'kan' hanya disebut 'an'

vi.'nya' hanya di sebut 'eh'

vii.'je' disebut 'yo'

viii.bunyi 'r' disebut 'gh'
    contoh: harimau = ghimau
                rasa = ghaso
                raja = ghajo

Jadi sedikit latihan untuk murid-murid. Hantar komen kat cikgu, nanti cikgu bagi markah ye. Jangan tiru jawapan orang lain pulak.

Translate ayat di bawah kepada bahasa melayu baku.
i. Ontah mano la dilotak an payung den tadi agak eh.
ii. Kek mano lotak eh negagho Uganda?

Translate ayat di bawah kepada loghat N9.
i. Sekarang dah tak ramai anak muda yg tau loghat N9.
ii. Siapa yang ambik nasi aku yang kat atas meja ni tadi?

Ok, itu sahaja kelas untuk hari ini ye murid-murid. Kalau free nanti cikgu tulis lagi. Rajin-rajin praktis ye. Kalau ada yang pro dari aku, tolong betulkan mana yang silap ye. Aku pun dah lama tak berbual guna loghat N9 ni. Bukan apa, kang aku cakap bukan budak ni paham pun. Setakat ni je post aku. Ada lagi tu, aku lupa la. Nanti la aku tambah.

p/s: dilarang memplagiat isi kandungan entry ini tanpa kebenaran dan tidak meng'credit' ke entry ini.

25Feedback(s):