Sabtu minggu lepas aku, Ikromi dan Odeng telah berkunjung ke Malaysian Agriculture Exposition Park Serdang (MAEPS). Kat sini berlangsungmya Saturday Night Drift yang dianjurkan oleh Feinto-D. Untuk maklumat lanjut tentang event yang diorang anjurkan bleh check kat sini. Format event ni ialah free run. Setiap kereta yang nak masuk dikenakan bayaran RM50. Untuk syarat-syarat lain boleh rujuk link di atas.
Ikromi dan Odeng.
Nak cerita sikit pasal sukan drift ni. Drifting merupakan satu teknik pemanduan di mana kereta tersebut akan digelungsurkan dengan cara meng'oversteer'kan kereta dengan sengaja untuk menghilangkan traksi pada roda belakang, sambil mengawal laluan dan kelajuan kenderaan. Senang cakap, macam kereta tu sliding atas jalan la. Kalau nak tahu lebih lanjut boleh klik sini. Aku pun tak tau nak traslate betul-betul camne.
Kitorang sampai situ dalam pukul 6 lebih. Event belum mula lagi, kereta pun tak berapa banyak. Ada la beberapa buah Toyota Corolla KE70, AE86 dan kereta-kereta oldskool yg sewaktu dengannya. Kenapa kereta lama? Kereta-kereta lama ni kebanyakannya pacuan roda roda belakang, di mana kuasa enjin disalurkan ke roda belakang kenderaan, dan memacu kenderaan ke hadapan. Ini adalah satu kemestian bagi jentera-jentera drift.
Antara jentera oldskool yg hadir.
Odeng.
Practice run.(KE70)
Practice run lagi...
Kereta berformat begini dirujuk sebagai Front engine-Rear wheel drive (FR), manakala kereta-kereta baru kebanyakannya ialah berpacuan hadapan, Front engine-Front wheel drive (FF). Bukan kereta baru takde yang guna FR, tapi kereta camtu dikategorikan sebagai kereta sport, jadi harganya agak mahal. Errr, mahal sangat pun boleh gak. Tapi sejak demam drift melanda ni, harga kereta FR kebanyakannya dah naik. Hatta kereta-kereta lama keluaran Toyota yang dihasilkan pada tahun 80-an pun tak kurang dari RM10,000. Apa kes?
Pemandangan sekitar trek.
Aku bleh jadi instructor drift?
Pengunjung yang hadir.
(makin ramai bila lewat malam)
Mari belajar drifting!
Event ni sebenarnya bukan pertandingan ye. Lebih kepada free run, kira diorang yang main tu datang untuk practice, untuk suka-suka, untuk show off dan segala macam niat la yang aku pun tak tau. Mungkin bila aku ada kereta untuk drift aku akan tahu kenapa suka sangat bawak kereta senget macam tu. Tapi bila dah tengok tu rasa nak cuba, rasa ketagih plak. Bau asap, minyak hitam, jeritan enjin, desiran wastegate, pancitan blow-off vavle, semua tu buat aku tak keruan. Angau! Nak kereta! Kalau ayah aku kurniakan Mitsubishi Lancer A172 tu pun aku suka sangat dah. Memang kereta FR. Tinggal nak tuka kasi enjin power sket, setting suspension, sudah boleh beraksi. Duit? Hmmm...
Bila event bermula, maka deruan adrenalin mula menerjah setiap pelusuk urat nadi aku. Memang rasa teruja sangat bila dengar bunyi enijn. Aku tak tau la kenapa, kalau dengar bunyi enjin kereta power je mula la tak tentu arah. Resah gelisah je semacam... Dulu kecik-kecik kemain takut lagi kereta bunyi bising. Aku ingat lagi, siap nangis bila orang tu start kereta, ekzos bunyi macam hape ntah. Tapi sekarang ni rasa best plak. Terasa merdu sangat bunyinya. Mulut aku pun automatik akan jadi becok tak hingat, kalau ada orang tanya aku pasal kereta. Aku tak berenti cakap sampai la orang tu lempang suruh aku stop, tekak rasa haus atau aku sendiri dah blank.
Starting line.
In action!
Hasil drift, tayar jadi begini.
4AGE Toyota
RB25DET Nissan.
22Feedback(s):
Post a Comment
pis =)
huk3.
ak xbpe nak phm pun psl drift n bla,bla n bla yg ko cite tu,tp dr apa yg ak bace ak dpt rase yg ko ni mamg HANTU kete.
ho3~
wahhh. pasal kereta idup kau ye. haha.=_="
kecut prt ase..hee
tp sbnr tgu xcident..br xtreme..tp xde plak..muahaha..
pis =)
Meh la test Mitsubishi Lancer A172 bapak kau dgn Toyota Corolla GL aku
hahahahaha
Meh la test kate Mitsubishi Lancer A172 bapak ko ngan Toyota Corolla GL aku
hahahahaha
Meh la test kate Mitsubishi Lancer bapak ko A172 ngan Toyota Corolla GL aku
hahahaha
balik la tengok kg halaman
Post a Comment