Billboard

Followers

Friday, January 8, 2010

Trolak-Manjung Trip (1-3 Jan 2010) Part 1






Tahun baru bermula dengan perjalanan aku ke Perak. Dari Seremban, aku naik KTM Komuter pergi KL Central. Selalu aku naik bas je pergi KL, tapi hari ni saja menggatal nak naik komuter. Sekali ramai orang, bersesak-sesak, baru padan muka. Nasib la aku dari Seremban, so awal-awal lagi aku dapat duduk. Haha... Sesampainya aku kat KL Central, aku berjalan-jalan sekejap beli barang kat Guardian, beli shaver, hair wax dengan lip balm Mentholatum for men. Lepas tu, aku naik Putra LRT, pergi Pasar Seni, sebab nak ambik bas ke Tanjung Malim kat Hentian Pudu. On the way nak ke Pudu tu aku lalu Petaling Street, hajat di hati nak beli sunglass, sebab sunglass aku hilang masa tengok drift kat Serdang hari tu. Tengok punya tengok, tak ada yang berkenan, aku teruskan berjalan ke Pudu. Sebelum tu sempat la melilau cari kedai spek, beli contact lens yg berharga RM50 sepasang. Save RM10, selalu aku beli RM60.

Kat luar Pudu ada gerai tepi jalan yang jual sunglass. Aku usya tengok, ada yang cantik, terus beli. Pakai nak buat tidur dalam bas. Aku masuk Hentian Pudu, target aku ialah Mara Liner, sebab Wan Karim cakap ada bas pergi Tg. Malim. Kalau kat Pudu tu, yang aku rimas bila ada orang yang tanya nak pergi mana. Aku dah la tengah rushing, sibuk je nak soal siasat aku, Bila tak jawab kata aku nak beli bas la, apa la. Lantak la, aku tau la nak carik bas mana. Kalau tak tau baru la aku tanya. Kat kaunter Mara Liner tu, dia cakap bas pergi Tg. Malim kat platform 18 ke hape ntah, lupa lak aku. Aku turun, beli tiket, tunggu jap tak lama lepas tu bas sampai. Aku naik bas, duduk side sebelah kanan, 3 k 4 dari depan. Lepas tu naik sorang awek, pkai baju pink, tudung ala-ala Sheila Rusly, putih, gebu, comel duduk sebelah aku. Nasib baik aku berjiwa kental, malas la nak mengorat. Aku pakai sunglass yang baru aku beli tadi, sumbat earphone dalam telinga, tidur...

Dah dekat dengan exit Tg. Malim, aku tersedar. Wan Call aku, dia baru ambik Adzhar kat Slim River. Dia kata nak ambik aku kat Tg. Mali. Sampai je Stesen Bas Tg. Malim, aku turun dari bas, terus jalan-jalan. Malas la nak tunggu-tunggu ni. Aku round 1 blok kedai, dari hujung ke hujung, lepas tu patah balik ke stesen bas tu. Tak lama lepas tu Wan sampai. Aku naik kereta, terus ke Felda Trolak Selatan, sebab nanti nak bermalam kat rumah Wan.

Stesen Bas Tanjung Malim


Sekitar pekan Tanjung Malim.

Sampai rumah dia, terhidang la segala lauk pauk dan sate ayam dan daging. Sebelum tu ada kenduri kat rumah dia. Aku yamg lapar memang mengadap la segala apa yang ada. Akak Wan plak, tak habis-habis suruh cepat makan. Rupanya nak sambut birthday Wan. Memang riuh la. Dah la anak buah Wan ramai, dengan kakak-kakak dan abang-abang dia, memang meriah dan havoc la suasana.


Kemain besar lagi kek.



Pak Su Wan dan anak-anak buahnya.


Selesai upacara makan memakan kek, kitorang mandi, solat maghrib, lepas tu rehat-rehat kejap. Seterusnya ialah upacara membakar sate yang diimport khas oleh Kak Ngah Wan. Sate yang didatangkan khas dari Kajang ni ada lagi 300 cucuk lebih. Siang tu dah bakar 2 ribu cucuk kut. Ni yang balance-balance, kitorang bakar pulak.


Berguru dengan yang pakar.




Kami bertiga sedia menerima tempahan untuk 
kenduri -kendara.(sate hangus nak?)


Selesai bakar sate, borak-borak plak kat dapur dengan kakak-kakak Wan. Dah pukul 11 lebih pun masih mengilai-ngilai ketawa. Memang happening betul family diorang ni. Lepas tu aku tido dengan perut kenyang, badan bau asap sate. Oh, esok nak ke Manjung pulak!


8Feedback(s):