Billboard

Followers

Saturday, November 21, 2009

Mabuk darah

Tadi kat METC ada program derma darah. Sebelum ni pun pernah ada buat, tapi dari Hospital Seremban. Hari ni dari Pusat Darah Negara. Tapi yg first aritu cam best sket, sebab makan2 dia ada byk kuih2 yg sedap. Yg harini punya dia bagi roti ngan biskut je. Tapi aku bedal je pun (ni derma sebab nak makan ke hape hah?).


Sebenarnya aku ada kelas tadi, kelas Maintenance Practice ngan En. Misni. Tapi dia pun cam relax2 je harini, dalam erti kata lain malas2 je nak ajar betul2. Huhu... Hari Sabtu, sume pun mood cuti je, mana la nak ada mood blaja. Kelas start kul 8, pastu kul 10 break jap. Time ni aku gi daftar utk derma darah dulu. Mula2 kena isi borang, dia ada la tanya pasal kesihatan ke, sejarah penyakit ke dan sebagainya. Pas isi borang tu, kena gi check kumpulan darah plak. 



Time ni kemain riuh ko ye Meri



Kumpulan darah aku ialah kumpulan B. X tau la plak rhesus dia positive ke negative. Aku tanya akak tu, dia ckp kalau rhesus negatif nnti dia akan hantar surat ke rumah. Kenapa nak kena tau rhesus tu? Aku baru baca tadi, tapi x berapa nak paham. Tapi kalau kawin, lain2 rhesus akan ada masalah pada antibody baby yg dalam kandungan. Untuk maklumat lanjut sila klik sini.


Mat Deham yg sedang mengisi borang tapi di reject sebab x cukup tido

Sebelum tu kena tanya dulu cukup tido ke x. Ada yg x cukup tido, diorang x kasi derma, takut2 nanti x larat plak. Mat Deham ngan Batut x lepas sebab x cukup tido. Selain itu berat badan juga memainkan peranan yg penting ye. Mat Ridi x lepas sebab underweight. At least mesti 45kg baru bleh derma. X tau la kalau perempuan sama jgk ke x. 


Lepas daftar tu dah pukul 10.30 pagi, aku kena naik klas balik. Apeng dah masuk bilik derma dah, padahal ade klas. Last2 x masuk klas la dia. X kan la nak bawak beg darah tu naik klas, pastu blaja sambil menderma plak kan? Tapi tu pun sambung klas kejap je. Pastu aku pun gi la balik bilik derma tu.


Masa ni dah x ramai orang. Yg tengah tunggu turn aku, Nazwan, Megat, Sharp, Alep, Dem, Shuk, Meri, dan beberapa orang budak junior. Meri yg tadi riuh kat bilik pendaftaran tiba2 senyap. Hah, cuak lah tu. Pastu sampai la turn aku nak derma plak.


Aku ngan Nazwan

Aku dok sebelah katil Nazwan. Tapi silap sikit la duduk situ, aircond kuat giler. Sejuk je. Antara budak2 yg last derma tu, aku la paling last siap. Darah mengalir slow giler. Sejuk sangat kut, kapilari aku pun kecut je, darah pun malu2 nak keluar. Aku ingat aku berdarah sejuk, tapi ternyata aku masih lagi mamalia. Haha...Terima kasih kepada Mat Deham & Batut. Walaupun diorang x dapat derma, tapi diorang bagi sokongan moral kat aku. Haah, iye la sokongan moral, wat aku pening ade la. Huhuhu...


Selepas sekian lama, dapat gak 1 beg.


Inilah darah ku, banyak woo, 450ml...


Tapi ada cerita sket pasal Meri. Time aku baring tu, dia dah xde. Aih, x kan cepat sangat derma ye x? Pandai2 la korang wat konklusi...



6Feedback(s):