Billboard

Followers

Friday, November 13, 2009

KERETA

Harini kita akan bercerita tentang majalah ye adik2, abg2 dan kakak2 sekalian. Korang suka baca majalah? Ada kumpul majalah? Majalah ni satu terbitan berkala yg membincangkan tentang topik2 yg diketengahkan oleh konsep majalah tu sendiri. Ada majalah pasal bola sepak, majalah hias2 rumah, majalah pasal kecantikan, fesyen dan lain2.

Aku nak fokus kat koleksi aku je sebenarnya. Intro kena la power sket kan. Majalah yg aku pasti beli tanpa belek2 kat kedai ialah majalah KERETA. Majalah ni diterbitkan sebulan sekali, biasanya awal bulan dah ada. Tapi kadang2 lambat jugak, bergantung pada kawasan. Majalah ni diterbitkan oleh Pengedaran JAS Sdn. Bhd. yang juga menerbitkan komik Anak-anak Sidek. Dah lama plak aku x tengok komik tu. Ada lagi x sekarang ni?
Aku mula kenal majalah ni tahun 1999 x silap la. Aku pun baru 10 tahun time tu. Aku pun lupa first issue bila. Latest dah issue 118. First issue tu ayah aku yg beli. Tapi dia x selalu beli. Pastu dah stop beli. Aku mula belajar pasal kereta, enjin dan segala macam cara nak buat kereta jadi cantik dan laju kebanyakannya dari majalah ni la. Masa tu ak mana la tau sangat internet2 ni. So bila boring dok rumah, aku capai la majalah tu, baca ulang2 sampai aku paham.
Lepas tu, bila aku masuk sekolah asrama, aku teruskan pulak beli. Kalau keluar gi pekan kawan2 lain beli komik, aku plak beli majalah KERETA. Huhu... Tapi collection tu x lengkap sangat la. Kadang2 x jumpa, pastu miss. Lepas SPM pun slalu gak miss, aku bukan jenis yg suka berjalan gi pekan.
Kat Felda aku tu majalah hiburan ada la. Macam mana nak maju, asik hiburan je... Kat tv pun bersepah rancangan realiti nyanyi, siap nangis2 la kalau kena keluar. Huh, sungguh x minat aku...Ades, terpesong plak... Bukan apa, berhibur tu kena berpada-ada, ni aku tengok dah taksub, sampai bersepah-sepah rancangan realiti nyanyi2...
Ok, back to main point here... Semenjak aku masuk METC, aku mula mengumpul majalah ni mula dati issue 90, June 2007. Sekarang dah issue 118, so korang kira la dah banyak mana. Aku sanggup tunggu majalah ni keluar, kalau boleh nk bat khemah dean kedai sebab nak jadi orang first yg beli. Lagi best kalau aku dapat tunggu kat kilang, lagi mantop gitu.
Haish, merapu lagi. Kenapa aku pilih majalah ni? Xde ke majalah permotoran lain yg seangkatan dengannya? Memang ada, tapi gaya penulisan tu yg buat aku terus melekat ngan majalah ni. Majalah lain memang aku tolak tepi awal2. Ada tu ayat ntah pape, penerangan x betul, memandai-mandai je tulis (mentang-mentang la aku tau). Cara penyampaian yg besahaja dan mesra pengguna, jadi senang je nak paham. Pasal harga plak, RM6.50, amat berbaloi dengan isi yg padat, dan x byk iklan. Jadi marilah membeli utk majukan industri automotif negara. Sekian pesanan khidmat masyarakat dari aku...

9Feedback(s):