Billboard

Followers

Friday, October 2, 2009

First time!


Aku kerja kat aircraft ni la, B747 9M-MPL
1hb Oktober 2009... Tarikh bersejarah di mana aku buat pertama kalinya di attach ke Hangar 02 Malaysia Airlines (MAS) untuk menjalani practical (aku pun x sure sebenarnya kenapa, bukan practical kut, tp sebab MAS nk pakai org, kne la kami gi situ... huhu...).


On the way to Hangar 02.
Sebelum ni, pernah melawat je la kat hangar tu, x penah lagi keje kat situ. Maklumlah, trainee lagi kut, x kan nak keje kat life aircraft ye x? Aku mmg bersyukur sangat sebab di beri peluang camni. Tapi mula2 tu cam tanak pegi jer, sebab dengar2 cerita ada staff yg x suka trainee, sebab cm mengganggu kerja diorg. Tapi setakat ni, Alhamdulillah, semuanya bagi kerjasama kat kitorg. Ada jugak yg friendly, dan selalu bagi tunjuk ajar kat kitorg. Terima kasih semua!
Ha, baru dua hari jer aku kerja kat situ sebenarnya, tapi agak best jugak la. Dapat pengalaman rasa suasana camner bila dah kerja nanti. Semalam tools sampai agak lambat, so kitorg start kerja pun lepas lunch, dlm pukul 2 petang camtu... Kitorg ada la dalam 38 org, masing2 dibahagikan pulak kepada 3 kumpulan. Aku masuk group 1, dan ditempatkan kat Line 07. Sekarang kat Hangar mmg tengah byk kapal terbang tgh wat maintenance. Kat Line 07 tu, aku kene kerja kat Boeing 747, 9M-MPL. Bapak besar 747 nih. Jumbo jet lah katakan.Pastu dari group2 ni di bahagikan pulak jadi group kcik2 yg keje kat zone2 tertentu. Aku dapat zone 600, bahagian wing sebelah kanan. Kami terdiri daripada aku sendiri, Ekbal, Jazli, Ng, & Nicholas.
Tugas kitorg ialah membuka panel2 kat flap. Skrunya toksah cakap la, beribu...Anggaran satu flap ada dalam 900++ skru. Kemain letih memusing speeder brace tu. dari semalam sampai harini x abis2 lagi. Huh...

Teknik membuka skru.

Ni sebahagian jer dari skru2 yg beribu-ribu tu...
Sebelum solat Jumaat tadi, kitorg dikejutkan ngan bunyi Sukhoi TUDM. Bergegar Hangar tu dibuatnya. Diorg tengah practise utk airshow esok. Ramai plak yg keluar gi tengok. Technician2 ngan engineer sume abis keluar gi tgk... Ha, tu jela aku nk citer. Boring sket kut post ni, tengah menaip dlm keadaan letih+bengang ngan PC yg meragam asik kluar bluescreen jer...

3Feedback(s):