Billboard

Followers

Thursday, September 10, 2009

RON 95 & RON 97

Tahukah korg apa itu RON?
Adakah nama org yg jumpa minyak tu nme dia Ronaldo? Kenapa ader no 95 ngan 97 tu? Adakah sebab minyak tu dijumpai thn 1995 ngan 1997? Kalau pakai RON97 macam lipas kudung ke perginya kereta korg?(apsal kalau laju lipas kudung? kalau camner nak lari?) Kenapa sekarang sibuk2 diperkenalkan RON95? Betul ke RON95 jimat minyak??? Haaa... Mungkin tu persoalan yg bermain2 di minda sapa2 yg memiliki kenderaan bermotor. So, aku nk merungkai la persoalan ni dari minda korg.(haha, poyo seyh ayat lu...) Ok, mula2 kita tgk apa maksud RON tu. Obviously bukan nama org la. Dan semestinya bukan Christiano RONaldo, RONaldinho, Nor diterbalikkan (roN), RONggeng dan sebagainya. RON ni singkatan utk Research Octane Number. RON ni kira rating utk gred petrol la. Number tu pulak? Petrol ni terdiri dari campuran isomer octane & heptane. Kalau RON95 tu, peratusan octane dia 95%, 5% lagi heptane. Mcm tu la seterusnya. Aku malas la nk jadi cikgu kimia, kalau korg x paham isomer tu apa, pandai2 la korg google la kat internet. Kalau malas buat2 paham jer.

Contoh petrol pump dgn pilihan RON yg byk.(bukan kat Malaysia ni)
Jadi apa yg membezakan gred petrol kat sini ialah jumlah isomer octane ngan heptane dalam petrol tu. Ada beza ke octane lebih atau kurang? Mesti la ada kan. Dalam kitaran enjin 4 lejang, ada 4 lejang yg berlaku secara berterusan secara berperingkat2... Mula2 lejang masukan. Time ni, petrol dan udara disedut dgn jumlah yg telah disukat oleh karburetor ataupun sensor enjin, oleh pergerakan omboh (piston ckp org jawa) ke bawah. Lepas dah sedut tu dimampat kan pulak campuran tersebut dalam lejang kedua yg dipanggil lejang mampatan (compression), utk menghasilkan campuran yg boleh meledak dengan kuasa yg tinggi apabla dinyalakan. Kat sini la pentingnya pemahaman tentang gred petrol ni.
Kitaran empat lejang
Petrol merupakan sejenis bahan yg mudah terbakar. Dalam lejang mampatan tu, kalau gred petrol tu rendah, ada kemungkinan campuran bahanapi ngan udara tu terbakar dulu sebelum piston sampai kat titik paling tiggi dalam kitaran lejang tu. Hasilnya akan terjadi la detonation,engine knocking atau pinging. Ye la, piston tu nak ke atas, belum sampi atas lagi, campuran udara/bahanapi tu dah terbakar, ditolaknya pulak piston tu kebawah. Jadi berlaku la kejadian tolak menolak antara piston ngan letupan tadi, smpai terhasil la bunyi org bertukang dalam enjin tu. Sesetengah knocking boleh jadi sgt dahsyat smpai boleh menjahanamkan kenderaan korg tu. Ha, takut x? Jadi x boleh ke pakai RON95? Boleh je, sebab kat Malaysia ni, byk kenderaan terdiri dari kenderaan penumpang. Enjin biasa2 boleh je pakai. Knocking ni jadi kalau korg pakai enjin yg berprestasi tinggi, contohnya yg ada turbocharger atau supercharger mcm Mitsubishi Evo, Nissan Skyline,Subaru Imprezza, atau enjin yg bernisbah mampatan tinggi, contohnya Honda Civic Type R. Jadi kat sini, korang kene la pakai RON97. Sebab apa, enjin2 ni bila dia memampatkan campuran bahanapi/udara tu, nisbahnya lagi tinggi dari enjin biasa, supaya kuasa yg terhasil lagi tinggi. Bila nisbah mampatan tinggi, terjadilah knocking yg macam aku cerita kat atas tu. Jadi kat sini la kegunaan isomer octane dlm kandungan petrol tu. Bila octane lebih banyak, petrol tu mampu menahan diri dari terjadinya detonation bila dimampatkan dgn nisbah mampatan yg tinggi. Jadi xde la detonation atau knocking tadi.
Adakah dgn mnggunakan RON97 kenderaan kita jadi sepantas kilat? X jugak. Sume bergantung pada binaan enjin tu sendiri. Jadi kalau enjin kenderaan korg tu biasa2 je, pkai RON95 je dah memadai. Kalau pkai RON97 pn bleh gak, tp korg kaya sgt ke? Kalau ye silakan. Tapi kene check la kat owners manual kenderaan korg kene pkai gred yg mne. Kalau diesel? Diesel xde kene mngena dlm cerita ni, sbb RON tu rating utk petrol. Diesel punya rating xtau plak aku, x khatam lagi. Jadi tujuan aku nak publish post ni pun sekadar berkongsi secebis pengetahuan yg ada. Jadilah pengguna yg bijak. Guna sesuatu yg berpadanan dan berpatutan dengan kemampuan. =)

7Feedback(s):