Billboard

Followers

Tuesday, August 16, 2011

Sirap beluluk

Tadi berbuka puasa dengan buah beluluk letak dalam air sirap. Memang marveles la. Buah beluluk ni nama lain dia buah kabung, buah kantor atau buah enau, mengikut tempat. Orang jawa pulak panggil kolang-kaling. Aku beli 1/2 kg dari Abang Leman kat tempat kerja aku. Baru makan separuh, tapi memang puas hati. Simpan sikit, esok boleh buat lagi. Siapa nak meh datang buka rumah aku. Cepat sebelum aku ubah fikiran untuk habiskan malam ni jugak. Haha.

Sejukkk...

Buah yang belum dimasuk dalam sirap

Ilustrasi pokok kabung.

Pokok kabung di habitat sebenar.

Sedikit info, pokok kabung ni nama saintifik dia Arenga Pinnata. Selain dari buahnya yang boleh dimakan, nira dari pokok kabung boleh jugak dijadikan gula yang dikenali sebagai gula kabung/enau. Buahnya rasa kenyal, macam jeli. Sedap kalau letak dalam ABC. Biasanya dijual dalam bentuk bergula ataupun mentah. Kat pasar-pasar boleh la jumpa kut. Lagi satu, buah ni gatal kalau tak diproses betul-betul. Jadi kepada sesiapa yang berhasrat nak ambik dan proses sendiri buah beluluk ni dari pokok, rujuklah pada yang pakar. Aku tau makan je. Best yob!

4Feedback(s):