Billboard

Followers

Tuesday, November 23, 2010

Bila motor terbakar


Motor terbakar? Bukan motor aku la. Technician tempat aku praktikal tu punya motor. Tadi masa aku nak balik tengok dia terkial-kial start motor. Aku tanya apsal, dia kata takleh start, maybe sebab karburetor masuk air. Tadi pun hujan je sepanjang hari.

Alih-alih senja tadi dia call, mintak tolong tunda motor pergi bengkel. Macam tak percaya pulak bila dia kata motor terbakar. Puncanya, dia dah buang petrol kat karburetor, nak buang air yang termasuk kat situ. Pastu dia check plug. Masalahnya check dengan minyak still meleleh sikit-sikit. Apa lagi menyambar la. Nasib baik cepat ambik fire extinguisher. Kalau tak memang tinggal rangka je kut.

Wan Shah dengan aku pergi sana, tunda sampai depan Skypark, lepas tu bapak dia datang bawak pomen. Sebab dah terbakar, fuel filter abis cair. Buang, sambung direct fuel line ke karburetor, boleh pun start.

So pengajaran kat sini, dah buang petrol tu kasi kering dulu petrol sebelum check plug. Apa-apa hal nak buat fikir dulu apa yang mungkin jadi.

4Feedback(s):